Analiza de piata – o unealta buna pentru strategie (planul strategic, #1)

In toate proiectele strategice pornim cu o analiza initiala a pietei, a concurentei si companiei.

Analiza initiala se concretizeaza intr-o diagrama SWOT (puncte tari, puncte slabe, oportunitati, amenintari). Pe aceasta diagrama construim mai departe strategia de dezvoltare.

De foarte multe ori companiile nu cunosc piata in care activeaza. Exista informatii despre jucatorii mari, mai mult sau mai putin exacte, si exista opinia generala a industriei, acele mituri despre ce merge, ce nu merge, mai ales ce nu merge…dar aceste lucruri ne blocheaza, ne tin pe loc.

De ce este importanta Analiza de piata?

Analiza de piata ofera raspunsuri la:

  •  potentiamklul de crestere al afacerii tale (cat este „de asteptat” sa cresti/scazi din dinamica pietei?)
  • polarizarea pietei, cate companii creaza 50% din valoarea sectorului/industriei?
  • unde este locul tau in acest clasament?
  • studiind mediile si pe cei mai buni („campionii industriei”) poti sa evaluezi performanta proprie si sa iti stabilesti noi indicatori de performanta (kpi). Care este profitabilitatea industriei? Dar productivitatea? (cifra de afaceri/angajat, profit/angajat).
  • plecand de la datele financiare (publice), poti alege in continuare sa studiezi companiile de referinta din industrie si vei gasi cu siguranta lectii bune de aplicat in compania ta.

Am tinut recent un workshop de strategie pentru antreprenori si manageri din companii de transporturi rutiere. Tendinta oamenilor este sa respinga exemplele de performanta. Cand am vorbit de companii care reusesc sa faca o profitabilitate dubla sau tripla fata de media industriei, reactia a fost una contestatara. O atitudine sanatoasa presupune sa studiezi acele companii, sa afli cat mai multe informatii despre oferta lor, clientii lor, proiectele de dezvoltare, strategia de marketing si comunicare. Un instrument bun de folosit aici este diagrama Blue Ocean in care detaliezi componentele ofertei tale in raport cu concurenta si cu jucatorii de top. Ce pot face eu diferit, ce pot aduce in plus in oferta mea, pentru a castiga mai mult business si a face un parteneriat castig-castig cu clientii mei?

Un consultant in management strategic te poate ajuta cu un punct de vedere independent si critic, pentru a construi strategia de crestere. Contacteaza-ma pentru a stabili o intalnire: ioana@ioanaarsenie.ro

Share On Facebook
Share On Linkedin
Contact us

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *