Cum iti alegi indicatorii de performanta?

6a00e54ee3905b88330191021cd166970Orice antreprenor sau manager are nevoie de un „Tablou de bord”, pentru a monitoriza performanta afacerii, a echipei sale. In fapt, cu ajutorul acestui instrument gestionam performanta strategiei de business adoptate.

In practica, procesul de alegere a indicatorilor de performanta este dificil, fiind intalnite erori cum sunt cele prezentate in continuare.

  • De multe ori, antreprenorii sau managerii primesc rapoarte propuse de departamentul financiar si care nu sunt suficient de corelate cu businessul, prin modul in care sunt construite.  De aceea, este esential ca procesul de definire a indicatorilor de performanta sa fie participativ, cu implicarea tuturor managerilor cheie.
  • Uneori, ne blocam in posibilitatile de raportare pe care le avem. Cand stabilesc daca un indicator este necesar sau nu ma gandesc la modul in care performanta globala depinde de realizarea acestui indicator si nu la faptul ca imi este greu sa il calculez sau nu am datele ordonate intr-un mod coerent. Mai departe voi face munca de optimizare a sistemelor si bazelor de date si raportare.
  • „Tabloul de bord” contine prea multi indicatori, este prea detaliat si probabilitatea de a ne pierde in detalii este foarte mare. In acest caz, pentru acei antreprenori si manageri care au nevoie de informatie multa, e nevoie sa lucram la structura. Prezentarea de la general la particular dar si a corelatiilor este esentiala in acest caz.
  • Indicatorii non-financiari, de activitate sau cei calitativi nu sunt suficient de prezenti in „Tabloul de bord”. Desigur, finalitatea sunt rezultatele financiare, dar fara a urmari activitatea, productivitatea, eficienta nu putem creste afacerea la un nivel superior. Care este efortul de vanzare? Care sunt clientii dificili? Care sunt clientii pe care e important sa ii pastrez? Ce viteza de reactie am ca si furnizor? Cum este perceputa calitatea serviciilor/produselor mele?
  • Indicatorii selectati in „Tabloul de bord” masoara trecutul, prezentul, dar nu si viitorul. Cum poti sa te asiguri de performanta actuala a afacerii urmarind si perspectivele de crestere? Este esential sa ne uitam la portofoliul de clienti, la pepiniera, la fidelizare, la matricea BCG (care este sursa de profitabilitate? dar de perenitate/stabilitate/crestere?).

Orice model de afacere are o limita. Este esential sa intelegem acest lucru. La un moment dat, facand aceleasi lucruri in mod repetat, chiar si cu mai multe resurse investite, rezultatele se plafoneaza. Iar frustrarea tuturor este imensa. Un „Tablou de bord” performant ne ajuta sa identificam din timp aceste blocaje si sa intelegem ca e nevoie sa ne ajustam strategia.

Si nu in ultimul rand, sa nu uitam ca functionam intr-un context si sa ne focusam mult prea mult pe analiza interna, omitand elemente macroeconomice, de piata, concurenta, tendinte..

In calitaDSC_1994te de consultant de management te pot ajuta sa construiesti si sa implementezi un „Tablou de bord” performant, care sa sustina implementarea strategiei tale de business.

Daca cele prezentate te-au convins, ma poti contacta pentru a stabili o prima sesiune de lucru: ioana@ioanaarsenie.ro / 0727 765 520.

Share On Facebook
Share On Linkedin
Contact us

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *