Managementul riscurilor – de la teorie la practica

riskRiscul este un eveniment probabil, generator de pierderi.

Riscurile fac parte din orice afacere. Acestea se materializeaza in costuri suplimentare, exceptionale sau curente, sau in scaderi ale veniturilor, ducand in final la scaderea profitabilitatii, a performantei financiare a companiei.

 

Exemple :
1) neaplicarea corespunzatoare a controlului de calitate intermediar, in cadrul unui proces de fabricatie, conduce la cresterea rebuturilor, a costurilor curente de productie.
2) schimbarea reglementarilor intr-o piata externa prin impunerea de masuri protectioniste, de taxe suplimentare la import sau autorizari pentru utilizare, pot duce la scaderea vanzarilor pe acea piata.
Cunoasterea riscurilor este esentiala pentru o afacere performanta si un administrator eficient. Mai mult, mediul extern si afacerea evolueaza in permanenta, in consecinta si riscurile variaza. Intocmirea unui Registru de Riscuri devine o prioritate intr-o companie care are ca obiectiv dezvoltarea in securitate.
Multe companii nu au un responsabil, un Manager sau Ofiter de Riscuri, care sa aiba ca responsabilitate primara identificarea, gestiunea si tratamentul tuturor riscurilor. Desi poate nu au aceasta sarcina in fisa de post, se presupune ca managerii fiecarui departament au raspunderea gestionarii riscurilor sau directorul financiar, avand o viziune globala, poate face acest lucru.

In practica, acest mod de organizare nu este eficient si poate duce la pierderi semnificative pentru companie, deoarece:

  • Managementul riscurilor nu este o prioritate pentru companie si nu exista o abordare globala, coerenta, consistenta si permanenta in acest demers.
  • Managerii departamentelor operationale sunt focusati pe realizarea targetului, a kpis, si nu au un reflex in a identifica, masura si trata riscurile, preferand chiar sa le ascunda directorului general sau administratorului afacerii. Exista si posibilitatea ca acestia sa fie mult prea implicati in desfasurarea zilnica a operatiunilor ca sa mai poata observa riscurile sau ajung sa le considere ca parte din factorii de lucru, fapt partial adevarat, si sa le ignore.
  • Este dificil, fara un coordonator cu viziune globala al managementului riscurilor, sa existe o coerenta in aprecierea si masurarea riscurilor.

In consecinta, de cele mai multe ori, compania nu este pregatita sa raspunda in cazul aparitiei unui risc cu impact semnificativ sau mediu. Neavand o solutie pregatita, abordarea nu este proactiva, ci una de raspuns la criza, cu costuri foarte mari.

Care sunt pasii implementarii corecte a Managementului riscurilor ?

  1. In primul rand, este necesar sa declarati ca obiectiv dezvoltarea in securitate a afacerii, printr-un sistem de management al riscurilor asumat la nivel de top, de catre Sponsorul acestui proiect (actionari, administrator, director general) si mai departe, in jos, in toata compania.
  2. Este obligatoriu sa desemnati un responsabil unic pentru acest proiect (manager de riscuri), al carui rol sa fie clar definit si, in situatia in care managementul riscurilor nu este singura sa obligatie, sa nu existe obiective si situatii conflictuale care sa il puna pe acesta intr-o situatie de esec.
  3. Managerul de riscuri isi construieste echipa, formata din membrii din cadrul organizatiei sau din exterior (consultanti, autoritati, etc).
  4. Se definesc si se aproba Scopul proiectului, Echipa de proiect, Metoda si Obiective/Livrabile, precum si Bugetul proiectului (timp si bani).
    Metoda de masurare a riscurilor porneste de la evaluarea Impactului si a Probabilitatii de a aparitie. Utilizati o scara de masurare (ex : de la 1=slab la 5=foarte ridicat) si calculati Valoarea riscului = Impact * Probabilitate.
  5. Realizarea primului Registru de Riscuri
    Sortati Registrul de Riscuri in functie de Valoarea riscurilor si prioritizati riscurile cu valori foarte mari si mari. Cuantificati in bani Impactul riscurilor, adica masurati costurile suplimentare, respectiv pierderile de profit datorate scaderii veniturilor.
  6. Decizia Sponsorului privind riscurile ce trebuiesc tratate si solutiile/bugetul necesar.
    In vederea tratarii riscurilor analizati cauzele fiecarui risc, atribuiti o pondere fiecarei cauze si calculati in bani Impactul riscurilor, adica masurati costurile suplimentare, respectiv pierderile de profit datorate scaderii veniturilor. Pentru fiecare risc se stabileste o procedura, un tratament, considerand optiunile de evitare, diminuare, transfer sau acceptare.
  7. Implementarea proiectului in cultura organizatiei, in activitatea de zi cu zi : asigurati training pentru managerii operationali, stabiliti mod de lucru cu managerul de riscuri, permanenta re-evaluare a Registrului de Riscuri, a situatiilor, activitatilor, contractelor noi, pentru identificarea de riscuri noi sau re-evaluarea riscurilor vechi.

Ce oferim in calitate de consultant extern ?

  •   Avem experienta in lucrul cu organizatii diverse si in structuri si sectoare de activitate variate.
  • Aducem expertiza in managementul de proiect : implementarea corecta a proiectului si transferul de cunostinte catre echipa interna, respectarea termenelor agreate, crearea de proceduri de lucru si co-interesarea echipei interne pentru realizarea proiectului. Elaboram impreuna cu managerii dvs solutii performante pentru evitarea, diminuarea sau transferul al riscurilor, asa incat profitabilitatea afacerii sa fie afectata cat mai putin.
  • Asiguram transparenta maxima fata de management.
  • Suntem independenti – oferim suport real pentru evaluarea nepartinitoare a riscurilor.
  • Profesionalism – cu experienta si expertiza, putem integra rezultatele acestui proiect prin recomandari pentru strategia companiei, dar si in operational, asigurand preluarea activitatilor de management al riscurilor in activitatea de zi cu zi.

Doresti sa stabilim o intalnire de evaluare a acestui proiect? Te rog sa ne contactezi la : http://ioanaarsenie.ro/contact/ sau tel 0727 765 520.

Share On Facebook
Share On Linkedin
Contact us

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *