Strategia de afaceri in 5 etape

Trăim într-o epocă a schimbării, în care volatilitatea este o ipoteză de lucru. Traversăm o perioadă de creştere economică, dar acest lucru nu înseamnă că afacerile noastre vor creşte de la sine. Avem nevoie de o strategie inteligentă ca să reuşim să creştem, chiar mai mult decât piaţa în care activăm.
Rolul strategiei este de a constitui un ghid pentru echipă, în activitatea de zi cu zi. Ideal este să construieşti strategia cu oamenii tăi cheie, managerii în care ai încredere şi care au competențele necesare pentru acest demers. Este nevoie de transparenţă şi aliniere cu aceştia. Astfel, implementarea se face în mod natural, pentru că strategia a fost creată participativ, iar oamenii cred în ea şi o înţeleg.

Contextul în care ne aflăm este pozitiv. Creşterea consumului, scăderea costurilor de finantare sunt elemente favorabile. Există, desigur, elemente mai puţin favorabile, cum sunt scăderea din ultimii ani productiei si impredictibilitatea legislativa si fiscala.

Presiunea pe preţ este un element de luat în calcul. O întrebare la care trebuie să găsiţi răspuns este: cum pot să mă poziţionez, ce trebuie să includă oferta mea pentru ca să obţin un preţ corect?

În acelaşi timp, suntem la curent cu tendinţele în business şi ne punem întrebări la care să lucrăm: cum includ tehnologia şi digitalul în oferta mea? Cum creez o relaţie specială, personală, cu clienţii mei?

Devine foarte clar că acele companii care vor reuși să își canalizeze energia și resursele pentru a lucra cu ipotezele pieței, cunoscute și acceptate, vor construi rezultate mari.

Etapele realizării planului strategic

În continuare vă propun un mod de lucru structurat, pentru construcţia strategică.

  1. Analiza initiala– Unde ne aflăm? – presupune cunoaşterea pieţei, a potenţialului de creştere. În continuare, ne raportăm la competiţie şi observăm rezultatele, direcţiile strategice anunţate, orice alte informaţii ce pot fi de folos. Ne uitam la medie, dar observam ca există companii care fac de două oriIoana ARSENIE logo symbol OK-01 mai bine. Care este modelul lor de business? Toate aceste informaţii, actualizate permanent, constituie repere şi opţiuni de cântărit în definirea strategiei proprii.

Cel mai important, ne uităm în interior şi facem o analiză internă: capacitate, costuri, profitabilitate, echipă.

Analiza SWOT (puncte forte, puncte slabe, oportunităţi şi ameninţări) este un instrument foarte bun ce poate fi folosit în această etapă.

  1. Obiective strategice – Unde vrem să ajungem? Care este un obiectiv de creştere ambiţios pentru afacerea ta? Gândeşte pe o perspectivă de minimum 3 ani, pentru a construi coerent viitorul!
  2. Motoare de creştere – obiective tactice – Cum ajungem acolo, cum ne atingem obiectivele?

Analiza financiară şi non-financiară (de activitate) este un instrument ce trebuie exploatat la maximum. În această etapă, stabilim direcţiile principale de acţiune şi obiectivul de creştere pentru fiecare direcţie în parte. De exemplu, creşterea utilizării capacităţii este o direcţie de optimizare. Ce capacitate ai? Care este gradul de utilizare a capacităţii şi ce obiectiv de creştere stabileşti? Ce aduce această creştere în termeni financiari: cifră de afaceri, profit?

Alte direcţii de luat în considerare pot fi: creşterea capacităţii, creştere business cu clienţii actuali (farming, fidelizare), creştere business cu clienţii noi (hunting), servicii noi.

Pentru pilotare vă recomand să implementaţi un Tablou de Bord, cu indicatorii cheie, de activitate (non-financiari) şi financiari, care evaluează trecutul şi anticipează viitorul. Acest instrument vă permite să vă detaşaţi de operaţional, dar să fiţi la curent cu rezultatele strategiei şi să luaţi decizii. Bugetul este, de asemenea, un instrument obligatoriu.

  1. Arhitectura organizaţională – Cum ajungem acolo, cum ne atingem obiectivele?

Pentru a-ţi duce afacerea la un alt nivel este nevoie ca modul de operare şi structura organizaţională să se schimbe. Cum faci acest lucru? Ai nevoie de timp pentru strategie şi activităţi strategice. La fel şi managerii tăi. Pentru aceasta, controlul trebuie înlocuit cu delegarea. Echipa ta trebuie să crească, să dezvolte competenţe noi. Procesele şi sistemele trebuie unificate şi optimizate pentru performanţă.

  1. Inovaţia – un răspuns la întrebările „cum ajungem acolo, cum ne atingem obiectivele?” creează un mediu în care performanţa este recompensată şi eroarea este acceptată ca sursă a învăţării!

Direcţii de reflecţie

În final, propun doar câteva direcţii de reflecţie:

– Cât este costul/pretul tau corect?

– Ţi-ai construit un buget? Ai un „Tablou de Bord”?

– Care sunt componentele ofertei tale? Cum sunt apreciate acestea de către clienţi? Ce alte servicii se aşteaptă să primească clienţii tăi?

– Care sunt durerile tale? Dar ale clienţilor tăi? Cum poţi integra aceste lucruri într-un contract „câştig-câştig”?ioana-arsenie

– Cum poţi construi un parteneriat cu clienţii tăi?

– Cum se vor transforma companiile din industria ta ca urmare a progreselor tehnologice si a „noului” client? Cum arată „uberizarea” industriei tale?

 

Urmareste in articolele urmatoare etapa cu etapa, cu instructiunile aferente.

Share On Facebook
Share On Linkedin
Contact us

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *