Ghid pentru realizarea bugetului afacerii tale

Ca antreprenor, focusul tau este cresterea afacerii. Clarificarea viziunii si dezvoltarea acesteia intr-o strategie coerenta, aplicabila si aplicata de echipa, presupune un efort permanent.

Pe de alta parte este necesar sa te asiguri ca afacerea se dezvolta in securitate, respectiv sa tii cont de riscuri, sa ai grija de portofoliul de clienti, de relatia cu partenerii tai, sa urmaresti trendurile la nivel macro din economie si industria in care activezi sau din industriile cu care esti in corelatie (ex: FMCG si transporturi).

Nu in ultimul rand, ai grija de bani: sa ai un capital de lucru suficient cand cresterile estimate nu se realizeaza sau cand estimarile sunt depasite.

In acest context iti propun sa identificam impreuna cum te ajuta implementare si monitorizarea bugetului. Bugetul are doua componente: P&L (Venituri si Cheltuieli) si Cash Flow, care trebuie construite in paralel, in mod corelat.

Bugetul este sfant pentru orice manager

Prin implementarea bugetelor la nivel de departamente vei avea beneficii precum:

  • asumarea bugetului de catre manageri si responsablizarea acestora
  • vei putea sa corelezi bugetele cu rezultatele asteptate, prin definirea si monitorizarea unor indicatori de performanta (KPIs) la nivel de departament
  • ai un instrument de control care iti permite tie ca antreprenor sau CEO sa delegi mai mult si sa te axezi pe zona strategica.

Cum construim bugetul

1. Care este cea mai buna abordare: autoritara sau democratica? Adica top-down sau bottom-up?

De multe ori dvs, antreprenor sau CEO, stabiliti targetul pentru anul viitor si il comunicati echipei de management. In paralel puteti face un exercitiu cu echipele voastre de vanzari, care va genera incredere si implicare, respectiv sa ii provocati sa creioneze targetul de vanzari, detaliat pe categorii de produse, industrii, regiuni, clienti actuali/noi. Prin consolidarea cifrelor veti observa ca exista diferente de abordare (optimism sau pesimism, de la caz la caz) si va trebui sa uniformizati ipotezele de lucru si sa va asumati in echipa o tinta comuna. Mai mult, se fac deja pasi importanti pentru a defini planul de actiune operational, fapt care da incredere echipei.

Pentru coeziune, este bine ca performanta globala, a firmei sau a echipei, sa aiba o pondere in evaluarea performantei la nivel individual si in final in bonusarea angajatilor vostri.

2. Bugetele departamentale

Pornind de la tinta comuna, managerii de departament pornesc la constructia bugtara raspunzand la aceste intrebari:

– Care este contributia departamentului meu la obiectivul global? Cum masor, care sunt indicatorii relevanti? Care sunt indicatorii de performanta secundari, ai departamentului?

– Care sunt resursele necesare pentru a ne atinge obiectivele?

Astfel ca un manager de departament merge si sustine in cadrul Boardului sau in fata antreprenorului aceste 2 componente: indicatori de performanta si bugetul de cheltuieli si investitii.

3. Bugetul consolidat (Master Budget)

Directorul Financiar este pune cap la cap ipotezele si le valideaza cu CEO/antreprenorul, caruia ii prezinta bugetul consolitat de venituri si cheltuieli, precum si indicatorii de performanta globali. Se fac ajustari pentru ca bugetul sa reflecte nivelul de profitabilitate dorit.

In aceasta etapa sunt chemati managerii sa lucreze in sinergie, sa defineasca proiecte comune, de exemplu: vanzari-marketing, hr-vanzari, vanzari-logistica.

Bugetul dinamic sau Simulatorul de Business

Se discuta tot mai mult ca a lucra pe baza unui buget te limiteaza in a beneficia de oportunitati si a lua decizii diferite de paradigma in care bugetul a fost construit.

De aceea propun sa intelegem si sa implementam Simulatorul de Business in rutina de management si raportare financiara. Simulatorul de business este un buget dinamic, in care intervii si recalibrezi ipotezele periodic, in functie de deciziile noi de business, de rezultatele obtinute deja si de conditiile/previziunile macroeconomice/din industrie/piata.

 

Ce oferim in calitate de consultant extern ?

  • Avem experienta in lucrul cu organizatii diverse si in structuri si sectoare de activitate variate.
  • Aducem expertiza in managementul de proiect : implementarea corecta a proiectului si transferul de cunostinte catre echipa interna, respectarea termenelor agreate, crearea de proceduri de lucru si co-interesarea echipei interne pentru realizarea proiectului.
  • Asiguram transparenta maxima fata de management.
  • Suntem independenti.
  • Profesionalism – cu experienta si expertiza, putem integra rezultatele acestui proiect prin recomandari pentru strategia companiei, dar si in operational, monitorizarea bugetului companiei dvs.

Despre: Ioana Arsenie – Trusted Advisor Strategy & Finance – este expert în strategii de business, cu expertiză în consultanță financiară, fiscală și de management, care oferă prin compania sa servicii integrate de strategie financiară si contabilitate pentru antreprenorii români. Din anul 2000, Ioana are  experiență în management strategic și financiar și a ocupat într-o companie de top din agribusiness poziții de la CFO la Financial Business Partner la nivel național dar și la nivel de grup în țări precum Turcia, Grecia, Ucraina, Republica Moldova pentru implementarea și actualizarea proceselor financiare, ca parte din direcțiile strategice. Ioana este Ambasador Elite Business Women si Fondator EduPerformance.

Share On Facebook
Share On Linkedin
Contact us

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *